Videre presenteres ulikheter mellom registerdata og RCTer (randomiserte kontrollerte studier), og eksempler på bruk av RRCT (registerbaserte RCT). Det blir også en innføring i bruk av PROMs (pasientrapporterte utkommemål) i kvalitetsregistre.
Kurset omhandler også ulike statistiske analysemetoder for bruk av registerdata i forskning. Det blir gitt innføring i “Directed acyclic grahps” (DAGs, kausale grafer), samt kausalitet og inferens i forbindelse med DAGs. Man vil få en innføring i en nyere metode for å redusere muligheter for bias i ikke-randomiserte studier (propensity score), multippel testing av registerdata, stratifisering og justering av variabler, hvordan man kan gjøre effektstudier ved hjelp av registerdata.
Kurset er godkjent som PhD- kurs tellende med to studiepoeng ved Universitetet i Tromsø. For PhD-studenter følges kurset av en hjemmeeksamen. Kurset søkes godkjent hos Den norske legeforening som valgfritt kurs for alle spesialiteter, med 20 timer.
Søknadsfrist: Søkere som ønsker å ta eksamen og få studiepoeng må søke opptak via UiTs Søknadsweb innen oppgitt søknadsfrist. Fristen for å melde seg opp til eksamen er 1.februar. For andre søkere er søknadsfristen 19.april.
Kurssted: Tromsø
UiT Norges arktiske universitet
MH-bygget, auditorium 5
Kursarrangør: Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering (SKDE), Helse Nord, Institutt for klinisk medisin (IKM), UiT og Klinisk forskningsavdeling, UNN
Kursavgift: Det er ingen kursavgift, men kursdeltakere som ønsker PhD-poeng og ikke er registrerte PhD-studenter, må betale semesteravgift til UiT. Deltakere som er registrerte PhD-studenter andre steder enn ved UiT, må dokumentere dette.
Emneleder: Eva Stensland, Leder av nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre, SKDE.
Krav til opptak: Mastergrad eller tilsvarende
Anbefalte forkunnskaper: For å få utbytte av kurset, bør deltakerne ha gode kunnskaper i statistikk (”HEL 8012 Quantitative research methods” eller tilsvarende kunnskaper).
Etter å ha gjennomført kurset skal studentene kunne:
- Identifisere de vanligste typene studiedesign (tverrsnitt, kasus/kontroll, kohorte og RCT-studier), samt definere effektstørrelser brukt ved de ulike typene design
- Definere begreper relatert til hypotesetesting (Type I feil, Type II feil, feil, p-verdi, konfidensintervall, styrke)
- Beskrive hvordan man kan justerer for “cofoundere” ved stratifisering og ved bruk av multivariable regresjonsanalyser
- Oppgi eksempler på eksisterende sykdomsregistre
- Beskrive styrker og svakheter ved bruk av registerdata i forskning
- Kjenne til juridisk regulering av helseregistre
- Definere begrepet kausalitet
- Beskrive begrepet “counterfactual causality”
- Beskrive ”Directed acyclic graph” (DAG), samt kjenne til mulige anvendbare modeller for inferens ved bruk av DAGs.
- Beskrive hvordan man utfører en ”propensity score” analyse (PSA), samt vite når det er hensiktsmessig å bruke PSA.
- Identifisere problem med multippel testing og beskrive metoder som korrigerer for problemene
-
Kjenne til bruk av PROMS (pasientrapporterte utkommemål) i kvalitetsregistre
- Meld deg på her