Videre presenteres ulikheter mellom registerdata og RCTer (randomiserte kontrollerte studier), og eksempler på bruk av RRCT (registerbaserte RCT). Det blir også en innføring i bruk av PROMs (pasientrapporterte utkommemål) i kvalitetsregistre.
Kurset omhandler også ulike statistiske analysemetoder for bruk av registerdata i forskning. Det blir gitt innføring i “Directed acyclic grahps” (DAGs, kausale grafer), samt kausalitet og inferens i forbindelse med DAGs. Man vil få en innføring i en nyere metode for å redusere muligheter for bias i ikke-randomiserte studier (propensity score), multippel testing av registerdata, stratifisering og justering av variabler, hvordan man kan gjøre effektstudier ved hjelp av registerdata.
PÅMELDINGKurset er godkjent som PhD- kurs tellende med to studiepoeng ved Universitetet i Tromsø. For PhD-studenter følges kurset av en hjemmeeksamen. Den norske legeforening har godkjent kurset med 20 timer som valgfritt kurs for alle spesialiteter.
Kursarrangør: Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering (SKDE) ved Helse Nord, Institutt for klinisk medisin (IKM), UiT (forskerskolen TRAVERS) og Klinisk forskningsavdeling, UNN.
Kursavgift: Det er ingen kursavgift, men kursdeltakere som ønsker PhD-poeng og ikke er registrerte PhD-studenter, må betale semesteravgift til UiT. Deltakere som er registrerte PhD-studenter andre steder enn ved UiT, må dokumentere dette.
Tid og sted:
Mandag 23. april: 10.00-16.45, auditorium 2, MH-bygget
Tirsdag 24. april: 08.15-16.30, auditorium 2, MH-bygget
Onsdag 25.april: 08.15-13.30, auditorium 5, MH-bygget
Emneleder: Eva Stensland, Leder av nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre, SKDE.
Krav til opptak: Mastergrad eller tilsvarende
Anbefalte forkunnskaper: For å få utbytte av kurset, bør deltakerne ha gode kunnskaper i statistikk (”HEL 8012 Quantitative research methods” eller tilsvarende kunnskaper).
Etter å ha gjennomført kurset skal studentene:
- kjenne til juridisk regulering av ulike typer sykdomsregistre/helseregistre
- kunne identifisere ulike typer PROM (generelle, sykdomsspesifikke), og vurdere valg av PROM, samt tolke og analysere PROM
- kunne vurdere hvorfor og hvordan man justerer for multippel testing
- kunne ta i bruk, samt vurdere fordeler og ulemper med, ulike metoder for å justere for mulige skjevheter i datamaterialet, inkludert bruk av «propensity score».
- kunne håndtere ulike typer regresjonsanalyser
- kunne forklare en “Directed acyclic graph” (DAG), samt vurdere modeller for inferens ved bruk av DAG
- ha innsikt i og kan vurdere fordeler og ulemper med ulike typer studiedesign (tversnitt, kasus/kontroll, kohorte og RCT-studier), og kan velge riktig metode
- kjenne viktigheten av å kunne benytte metoder for kvalitetskontroll av data, herunder valideringsmetoder
- kunne identifisere styrker og svakheter ved bruk av registerdata til forskning
- kjenne til hvordan man publiserer resultater basert på registerdata