
Rapporteket
Rapporteket er en nettjeneste fra SKDE som inneholder daglig oppdaterte resultater og registerdata fra kvalitetsregistre.
Rapporteket er en tjeneste som utvikles av SKDE og som tilbyr spesialtilpassede resultattjenester til medisinske kvalitetsregistre. Disse resultattjenestene omtales også som «rapportek», gjerne med spesifisering av hvilket kvalitetsregister rapporteket tilhører, f.eks. Rapporteket for Norgast.
For detaljert informasjon om Rapporteket, både om innhold og utvikling, se Rapportekets nettside på github.
De ulike rapportekene nås gjennom rapporteket.nhn.no.
Et rapportek er en interaktiv nettside som gir tilgang til analyser, visualiseringer og data for et spesifikt medisinsk kvalitetsregister. Brukeren av rapporteket kan selv visualisere og analysere data ved hjelp av «pek-og-klikk». Rapporteket tilbyr også rutinemessig utsending av rapporter på epost. Rapporteket gjør det veldig enkelt for helsepersonell og ansatte i kvalitetsregistre å se resultater fra eget sykehus/behandlingssted, samt å sammenligne egne resultater med resten av landet. Dette kan gi verdifull kunnskap i arbeidet med kvalitetsforbedring av helsetjenestene.
Dataene som brukes i Rapporteket oppdateres daglig. Dette gjør at resultatene som presenteres er helt ferske. Ved bruk av analyser og visualisering bør det tas høyde for at datagrunnlaget er i stadig endring.
Det er registeret i samarbeid med servicemiljøet for medisinske kvalitetsregistre som har utarbeidet rapporteket. Rapporteket er derfor tilpasset hver enkelt register for å gi mest mulig korrekt og relevant visning av dataene.
Teknologien bak Rapporteket er i hovedsak basert på R som er et fritt tilgjengelig programvaremiljø for statistiske og grafiske formål. All programkode og annet innhold (utenom registerdata) på Rapporteket er strukturert i R-pakker som lages og vedlikeholdes av statistikere i registrene og i Servicemiljøet.
For registre:
Det vil fra 2025 i hovedsak være statistikere i registrene og i de regionale servicemiljøene som utvikler nye rapportek. Hvis du ønsker å ta i bruk Rapporteket for ditt register kan du ta kontakt med ditt regionale servicemiljø eller det nasjonale servicemiljøet i SKDE på rapporteket@skde.no. Servicemiljøet vil bistå registeret med videre bestilling.
Servicemiljøet vil bistå med utvikling av rapporteket, men det er viktig å påpeke at det er registeret som har hovedansvar for bestilling og kvalitetssikring av innholdet på rapporteket. Rapporteket kommer i testversjon ei stund etter oppstart. Det er da viktig at noen fra registeret aktivt bruker testversjon, setter seg inn i hvordan systemet fungerer, bruker dataene kritisk og kommer med tilbakemelding på mulige feil og eventuelle misforståelser med hensyn til funksjonalitet.
Se mer under «Hvordan bestille rapportek».
For helsepersonell uten spesiell tilknytning til et register:
- Besøk falk.nhn.no
- Finn rapporteket du ønsker tilgang til under overskrifta «Rapporteket»
- Send en søknad gjennom «Søk tilgang»
Her følger noen eksempler på innhold i rapporteket:
- Forhåndsdefinerte figurer hvor man kan gjøre ulike datautvalg, eksempelvis fordelingsfigurer eller figurer som sammenligner resultater fra hvert av sykehusene.
- Registreringsoversikter, status
- Dashboard - samling av oppdatert nøkkelinformasjon for registeret
- Samlerapport med figurer/tabeller og tekst som brukeren kan laste ned fra Rapporteket eller få tilsendt på e-post. Registeret må definere innholdet i samlerapporten (figurer, tabeller, analyser og tekst), hvilket utvalg rapporten skal gjelde og hvor ofte den skal sendes ut. Alle tall i rapporten er basert på alle data som er registret inn i databasen.
Utvikling av innhold vil fortrinnsvis utføres av en statistiker i servicemiljøet eller hos registeret og således ikke kreve ekstra kostnader i form av penger. Å sette opp Rapporteket vil imidlertid kreve ressurser i form av tid og engasjement fra registeret, omfanget avhenger av registerets kompleksitet og hvor omfattende rapportek man ønsker.
Nye rapportek
- Ta kontakt med det regionale Servicemiljøet i regionen.
- Bli enige om hvem som skal utvikle Rapporteket-applikasjonen for registeret.
- Forsikre dere om at utvikleren har lov til å behandle sensitive data for registeret.
- Legg inn bestilling av nytt Rapportek hos NHN. Se detaljert oversikt nedenfor.
- Informer det nasjonale Servicemiljøet i SKDE på rapporteke@skde.no om at nytt Rapportek er bestilt.
- Begynn å utvikle Rapporteket
Status fra NHN og SKDE pr. 17.09.2025 ved seniorrådgiver Ida Hellsaa, NHN og seniorrådgiver Arnfinn Hykkerud Steindal, Nasjonalt Servicemiljø SKDE:
Bestillinger på nye rapportek kan gjøres fortløpende, men på grunn av at flyttingen av Rapporteket til NHN, som ble fullført 16.09.2025, tok lengre tid og krevde flere ressurser enn antatt vil det muligens være litt ventetid hos NHN på å sette opp nye rapportek. Mange av NHNs tjenesteoppgaver og leveranser måtte utsettes pga. flyttingen og dermed kan ikke bestilling av nye rapportek prioriteres høyest i høst. Det er faktisk også ønskelig med noe ventetid på bestilling av nye rapportek ettersom vi da får mulighet til å sikre at eksisterende rapportek fungerer som tiltenkt på NHN-løsningen. Det er viktig for NHN og SKDE at vi sikrer stabil og sikker drift før løsningen breddes.
Det at Rapporteket er flyttet over til NHN og etablert som en ny tjeneste der gjør at det vil ta litt tid før rutiner for bestilling av nye rapportek både hos NHN og SKDE er på plass. Det vil nok være en innkjøringsfase der mye er litt nytt for oss alle. Det er blant annet behov for å etablere en mal for nye bestillinger av rapportek hos NHN, men denne malen er ikke utarbeidet siden det enda ikke er klart hva som skal til for å få på plass et nytt rapportek. Vi håper derfor de første registrene som skal få rapportek på den nye løsningen kan være tålmodige med oss hvis det blir noen ekstra meldinger frem og tilbake for å få på plass all nødvendig informasjon. Etter noen innkjøringsrunder vil forhåpentligvis denne prosessen gå raskere og mer sømløst for alle parter.
Legge inn bestilling av nytt Rapportek hos NHN:
Bestilling sendes til kundesenter@nhn.no, merk den med Rapporteket og skriv at saken skal settes til Ida Hellsaa. Dette vil lette jobben for kundesenteret med å rute den til rette driftsteamet.
Rapporteket status 16. september 2025
Alle rapportekene er nå flyttet til Norsk Helsenett. Det betyr at innlogging til Rapporteket skjer gjennom falk.nhn.no under «Rapporteket». Den gamle løsningen på Helseregister.no er nå avviklet. Dersom det er første gang du bruker Rapporteket gjennom Falk, må du søke tilgang til Rapporteket på nytt.
Ta kontakt på rapporteket@skde.no dersom du har spørsmål.