Så formulerer man spesifikke budskap til de ulike målgruppene. Hva er det man ønsker å informere om, og hvordan kan man formulere det slik at mottakeren forstår og blir motivert?
For eksempel:
- Det er enkelt for alle enheter å bruke resultattjenesten på nett, og resultatene er et viktig redskap for å forbedre kvaliteten.
- Sementerte hemiproteser gir lavere risiko for reoperasjon enn usementerte proteser.
- Det er du som pasient som vet best hva som fungerer for deg. Vi trenger dere for å bli bedre.
Slik formulerer man et budskap som når frem
En kommunikasjonsplan med tydelig formulerte budskap kan da være til hjelp, uansett om man skal kommunisere muntlig eller skriftlig. For å fange interessen hos mottakeren kan det å lage overskrifter eller starte med gode eksempler som viser hva innholdet handler om være nyttig.
- Mange hoftebruddpasienter venter for lenge på operasjon
- Nedgang i bruk av antibiotika på norske nyfødtavdelinger
- Barn som får kreft i Norge får like god behandling uansett hvor de bor
- Økende andel kvinner tilbys brystbevarende behandling
Korte tekster – og kom til poenget!
Når man skal skrive en tekst som man ønsker at mottakeren skal lese er det beste å lede med hovedbudskapet. På den måten fanger man mottakerens interesse til å lese videre.
En mulighet er å be kommunikasjonsavdelingen ved sykehuset man er tilknyttet om å være behjelpelig med å bearbeide og forenkle tekster du selv skriver utkast på, eller kontakte kommunikasjonsansvarlig i Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre for assistanse.
Skriver man slik at hovedbudskapet kommer frem allerede i overskrift og ingress når man også de som bare kaster et kjapt blikk på et nyhetsbrev eller en nettside, og de som bare skumleser et trykket produkt. Disse vet man at utgjør en stor majoritet av leserne der ute, både gjennom brukerundersøkelser og besøksstatistikk fra nettsider og nyhetsbrev. I Sverige er det gjennomført to brukerundersøkelser etter en større satsning på design og innhold i årsrapporter, også disse viste at svært få satte seg godt inn i innholdet av årsrapportene.
Det er viktig å tilpasse språket ulike målgrupper, slik at man ikke skriver for enkelt eller for vanskelig for mottakeren. Man må nødvendigvis formulere seg ulikt når man henvender seg til pasienter, spesialister eller politikere. Når man skriver tekster for ulike kategorier av helsepersonell må man beherske fagterminologien. Om man skal skrive noe som henvender seg til flere målgrupper, kan man som regel tenke seg at et enkelt språk er forståelig for alle, selv de som er vant til mer kompliserte begrep.
Om du ønsker å lære mer om å skrive lett tilgjengelige tekster er det mange gode tips å hente på www.klarspråk.no.