Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.
Kvalitetsforbedring
Midler til kvalitetsforbedrings prosjekter
Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre lyser ut midler til kvalitetsforbedringsprosjekter.
Hovedformålet med å opprette medisinske kvalitetsregistre er at resultater fra kvalitetsregistre skal benyttes til pasientrettet forbedringsarbeid.
For å stimulere til slikt arbeid og utvikling av kompetanse på kvalitetsforbedring er det satt av øremerkede midler til pasientrettede kvalitetsforbedringsprosjekter.
Utlysning av midler til kvalitetsforbedringsprosjekter skjer årlig og vil annonseres gjennom kvalitetsregistre.no.
I tillegg til økonomisk bistand vil servicemiljøet også gi veiledning i planlegging, gjennomføring og oppfølging av slike prosjekter.
Fagmiljøer som ønsker å sette i gang et kvalitetsforbedringsprosjekt oppfordres til å ta kontakt med servicemiljøetfor hjelp til å identifisere potensielt gode prosjekter, veiledning knyttet til utfylling av prosjektskisse/søknad om midler og generelle tips og råd før oppstart.
Servicemiljøet i din region vil følge opp prosjektet, blant annet ved å være tilstede på prosjektseminarer.
Nasjonale medisinske kvalitetsregistre
Regionale helseforetak, helseforetak, sykehus og kliniske miljø som ønsker å benytte data fra nasjonale medisinske kvalitetsregistre til pasientrettet kvalitetsforbedringsarbeid
Private helsetjenesteleverandører som registrerer i nasjonale medisinske kvalitetsregistre
Prosjektsøknader vurderes etter følgende kriterier:
Prosjektet skal ta utgangspunkt i resultater fra et nasjonalt medisinsk kvalitetsregister, der det er påvist uønsket variasjon eller suboptimale resultater
Det skal benyttes eskisterende variabler/kvalitetsindikatorer i kvalitetsregisteret. Kvalitetsindikatorer finnes på Behandlingskvalitet.
Effekten av tiltak i prosjektet må kunne følges. Resultater per enhet skal rapporteres i både sluttrapport og årsrapport for kvalitetsregisteret, og være synlige på Behandlingskvalitet.
Prosjektmidlene skal ikke benyttes til ordinær drift av register eller sykehus.
Prosjektmidlene skal heller ikke benyttes til å finansiere tiltak internt på deltakende sykehusavdelinger som kan regnes som ordinær sykehusdrift
Det anbefales at prosjektperioden varer 1 år, maksimalt 1,5 år. Dette må fremgå av milepælsplanen
Prosjektets gjennomføring og resultater skal kunne benyttes av servicemiljøet til metodeutvikling og kunnskapsoverføring. Det stilles derfor spesifikke krav til sluttrapportens innhold
Søknaden bør beskrive:
Faglig og administrativ forankring
Bruk av forbedringskompetanse
Brukermedvirkning
Involvering av tverrfaglig behandlingsteam
Kvaliteten på data i kvalitetsregisteret vurderes. Dette baseres på registerets årsrapport. Datakvaliteten kan sjekkes på Behandlingskvalitet.
En faggruppe bestående av representanter fra servicemiljøet i de fire regionene og Nasjonalt servicemiljø fra SKDE kan bistå prosjektledere i søknadsprosessen,
Faggruppen vil gjennomgå søknader etter søknadsfrist for å gi Interregional arbeidsgruppe en anbefaling for innstillinger.
Det Interregionale fagdirektørmøtet gjør endelig beslutning om tildeling rundt årsskiftet.