Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

— PREM gir pasientene en stemme i helsetjenesten 

Hvordan opplever pasienter å bli møtt, hørt og behandlet ved norske sykehus? PREM har et stort potensial for å måle slike pasienterfaringer, mener Hege Christensen i regionalt brukerutvalg, Helse Vest.

Randi Solhaug
Publisert 07.10.2025
Sist oppdatert 13.10.2025
Smilende dame med solbriller

Foto: Privat

Hege Christensen var en av bidragsyterne på Helse- og kvalitetsregisterkonferansen 2025. Hun mener pasientene får en sterkere og viktigere stemme i helsetjenesten ved hjelp av PREM, og påpeker at det er gull verdt for kvalitetsarbeidet.

PREM er en forkortelse for det engelske begrepet “Patient Reported Experience Measures”, og brukes som et mål på pasienterfaringer. Det vil si at pasienten selv fyller ut spørreskjema om egen opplevelse og tilfredshet i møte med helsetjenesten. I skjemaet svarer pasientene blant annet på spørsmål om medvirkning, tilgang på informasjon, tilgjengelighet og tillit til helsepersonell. 

Målet med PREM er kort og godt å finne ut hvordan pasientene opplever å bli møtt, hørt og behandlet i spesialisthelsetjenesten. Ved hjelp av PREM får pasientene en stemme til å fortelle om sine erfaringer.  

Tilfredshetsmåling av hjelpen pasienter får 

En kan også se PREM som en form for tilfredshetsmåling av den hjelpen en pasient får i spesialisthelsetjenesten. Noe som er både bra og nødvendig, ifølge Hege Christensen i regionalt brukerutvalg, Helse Vest: 

— For når pasientene får slippe til med sin kunnskap, får vi et enda bedre utgangspunkt for gode endringer.  

Christensen holdt foredraget «Fra taus kunnskap, til en tydelig retning» på Helse- og kvalitetsregisterkonferansen 2025. Foredraget handlet om PREM og hvorfor det er nyttig både for pasient og behandlende institusjon.  

PREM er allerede foreslått som indikator på nytt rammeverk for pasientsikkerhet, men trolig har det flere bruksområder. I foredraget tok Christensen også til ordet for å gjøre PREM til en ny, nasjonal kvalitetsindikator.  

— Jeg er ikke utilfreds med hva vi har fått til i dag, men man kan alltids drømme om mer. Det er viktig å påpeke at PREM ikke er ment å erstatte fagkunnskap og driftskompetanse, men må ses sammen med dette for å gi en bredere forståelse av de utfordringene vi har. 

I dag har bare en del av de medisinske kvalitetsregistrene tatt i bruk PREM. De har imidlertid tatt i bruk PROM (Patient Reported Outcome Measures). Men i PROM rapporterer pasientene hvordan resultatet av behandlingen har vært, og ikke hvordan prosessen med å motta behandling ble opplevd. 

Kan synliggjøre både gull og uheldige hendelser 

Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet og det betyr at brukere har rett til å medvirke og ha innflytelse på sin egen behandling i helsetjenesten. Helse- og omsorgstjenesten har på sin side plikt til å involvere brukere. Ifølge Hege Christensen gagner dette tjenesten: 

— For det er pasientene som gjør jobben med å rapportere inn. Og det er en helt ny kunnskap som kan vise gull, men også variasjon som ikke skal være der.  

I tillegg til ren innsamling av data fra pasienter, påpeker hun at PREM også vil ha en opplæringseffekt hos befolkningen. Helsevesenet ber pasienter om tilbakemelding på det som er viktig (informasjon osv.) og de utvalgte temaene bringer dermed med en økt bevissthet og oppmerksomhet hos pasienter. Økt helsekompetanse er derfor forventet ved bruk av PREM.

En slik systematisk innsamling av pasienterfaringer kan dessuten avsløre forskjeller mellom sykehus og fagområder. 

— Det har også et enormt potensial i forskning, mener Christensen. 

Her kan du lese mer om PROM og PREM i kvalitetsregistrene. PROM og PREM i kvalitetsregistera - Helse Bergen HF 

Over 400 på konferansen 

Om lag 420 deltakere var samlet i Bergen 23.—24. september til årets viktigste møteplass for helseregisterfeltet, Helse- og kvalitetsregisterkonferansen.

Årets konferanse hadde tittelen “Helsedata - fra nasjonale til globale perspektiver”, og ble arrangert av SKDE, FHI og Helsedirektoratet. Deltakerne fikk høre foredrag om alt fra helsedata i krisetider, European Health Data Space (EHDS), global helse, likeverdige helsetjenester, hva sykehusene skal gjøre mindre av og internasjonale sammenligninger. I tillegg var det 16 ulike foredrag å velge mellom i parallellsesjoner.  

Se også: Forsvaret bør samarbeide mer med kvalitetsregistre