Kvalitetsindikatorer
Kvalitetsindikatorer skal kunne si noe om kvaliteten på viktige sider ved pasientbehandlingen.
Det er vanlig å dele inn i tre typer indikatorer:
- Strukturindikatorer (rammer og ressurser, kompetanse, tilgjengelig utstyr, registre m.m)
- Prosessindikatorer (aktiviteter i pasientforløpet f. eks. diagnostikk, behandling)
- Resultatindikatorer (overlevelse, helsegevinst, tilfredshet m.m.)Se mer informasjon om ulike indikatortyper
Nasjonale medisinske kvalitetsregistre skal bidra i arbeidet med kontinuerlig forbedring av helsetjenesten. Registrene inneholder strukturert informasjon om utredning, behandling og oppfølging og kan brukes til å vurdere kvaliteten på pasientbehandlingen. Informasjon om kvaliteten på tjenestene presenteres via registrenes kvalitetsindikatorer.
Helsedirektoratet har utarbeidet et rammeverk for standardiserte prosesser for utvikling, publisering og revidering av nasjonale kvalitetsindikatorer.
Kvalitetsregistrene kan beskrive sine sentrale kvalitetsindikatorer etter samme kravspesifikasjon og i samme mal som de nasjonale kvalitetsindikatorene. Dette vil være et godt utgangspunkt for senere å innlemme registrenes kvalitetsindikatorer i det nasjonale kvalitetsindiatoresystemet.
Helsedirektoratets mal – nasjonale kvalitetsindikatorer (13.12.2021)