Kvalitetsindikatorer
Kvalitetsindikatorer skal kunne si noe om kvaliteten på områder som har betydning for kvaliteten på pasientbehandlingen.
Det er vanlig å dele inn i tre typer indikatorer:
- Strukturindikatorer (rammer og ressurser, kompetanse, tilgjengelig utstyr, registre m.m)
- Prosessindikatorer (aktiviteter i pasientforløpet f. eks. diagnostikk, behandling)
- Resultatindikatorer (overlevelse, helsegevinst, tilfredshet m.m.)
Nasjonale medisinske kvalitetsregistre skal bidra i arbeidet med kontinuerlig forbedring av helsetjenesten. Registrene inneholder strukturert informasjon om utredning, behandling og oppfølging og kan brukes til å vurdere kvaliteten på pasientbehandlingen. Informasjonen presenteres via registrenes kvalitetsindikatorer.
Helsedirektoratet har utarbeidet et rammeverk for standardiserte prosesser for utvikling-, publisering- og revidering av nasjonale kvalitetsindikatorer.
Kvalitetsregistrene kan beskrive sine sentrale kvalitetsindikatorer etter samme kravspesifikasjon og i samme mal som de nasjonale kvalitetsindikatorene. Dette vil være et godt utgangspunkt for senere å innlemme registrenes kvalitetsindikatorer i det nasjonale kvalitetsindiatoresystemet.
Referanser
- Helsedirektoratet 2005; Nasjonal kvalitetsstrategi for kvalitetsforbedring i Sosial- og helsetjenesten «…Og bedre skal det bli»
- Rammeverk for nasjonalt kvalitetsindikatorsystem for helse- og omsorgstjenesten, Helsedirektoratet, 2. utgave 2018. Rapport IS-2690.
- Gaarder, Mario (19.04.2018) (seniorrådgiver, Helsedirektoratet). Nasjonalt kvalitetsindikatorsystem. Power-Point-Presentasjon, hentet 03.03.2022: https://docplayer.me/109872745-Nasjonalt-kvalitetsindikatorsystem-mario-gaarder-seniorradgiver-helsedirektoratet.html
- Gaarder, Mario (04.04.2019) (seniorrådgiver, Helsedirektoratet). Nasjonale kvalitetsindikatorer – Kvalitetsindikatorer i helse- og omsorgstjenesten.
- Lloyd, Robert C. Quality health care: a guide to developing and using indicators. Jones & Bartlett Learning, 2019.